Agia Marina Market 2025

New Municipal Market of Agia Marina, Ioannina, Greece 2nd Prize | National Architecture Competition

Νέα Δημοτική Αγορά Αγίας Μαρίνας, Ιωάννινα 2o Βραβείο | Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός

Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων
Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τον σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αγοράς Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων

The proposal for the new public market is based on the idea of the market as an open urban event: a walking experience beneath a generous, lightweight canopy where commercial activity coexists with the everyday life of the city. The intervention is structured around four core principles: creating a distinctive roof structure, resolving height differences smoothly, ensuring flexibility in the functional program, and integrating the construction into the urban and natural environment through sustainable material choices.

The canopy follows the geometry of the site, forming an L-shaped structure that acts as a unified urban cover. With controlled perforations, it allows natural light to enter and frames visual openings toward the landscape. Its structure combines metal supports with CLT elements, while the zinc cladding recalls the archetypal tin canopy of traditional vendors.

The height differences are addressed through targeted design moves: a vertical circulation core at the upper level, an outdoor staircase connecting to Tsirogianni Street,

a wide ramp leading to Iatridou Street, and the formation of a central plateau that links to the new pedestrian street of Agia Marina.

The functional layout is based on an open-plan logic: the ground floor hosts permanent vendors, food islands, and temporary produce stalls, creating a flexible and multisensory experience for visitors. The upper floor accommodates additional open stalls and seating areas directly connected to the canopy, while the basement includes parking and supporting facilities.

The market’s envelope is completed with two large walls containing lightweight sliding doors that allow for flexible transitions between open and enclosed façades. The material palette consists of simple, durable elements: cement blocks, exposed concrete, and wire mesh while the flooring and surrounding outdoor spaces use natural or resilient materials that harmonize with the character of the area.

Project: New Municipal Market of Agia Marina in Ioannina Location: Ioannina, Greece Status: 2nd Prize, National Architecture Competition

Building area: 3.500sqm Design date: 2025 Architect: Xaris Tsitsikas Architecture student: Panos Natsikas

Η τυπολογία της παραδοσιακής λαϊκής αγοράς θα μπορούσε να αναχθεί σημειολογικά στην εξής σκέψη: Μια λαϊκή αγορά περιγράφει έναν περίπατο ανάμεσα σε εμπορικούς πάγκους κάτω από ένα ή περισσότερα οριζόντια χωρικά στοιχεία. Ένα πανί, μια τέντα, ένας τσίγκος, ένα στέγαστρο συγκροτούν μια ημιυπαίθρια συνθήκη για ανθρώπινη διάδραση. Προκύπτει έτσι, ως κεντρική ιδέα της πρότασης, η σύλληψη της λαϊκής αγοράς ως ένα ανοιχτό αστικό γεγονός: μια βόλτα κάτω από ένα γενναιόδωρο στέγαστρο, όπου η εμπορική δραστηριότητα συναντά την καθημερινή αστική ζωή. Με αφετηρία αυτή τη βασική θέση διαμορφώνονται οι εξής βασικές αρχές σχεδιασμού:

  • Η διαμόρφωση του στεγάστρου ως μιας ισχυρής χειρονομίας, που λειτουργεί σημειολογικά ως προς την ιδέα της παραδοσιακής λαϊκής αγοράς, ενώ συνδιαλέγεται με το φυσικό και αστικό τοπίο.

  • Η αντιμετώπιση των υψομετρικών διαφορών σε όλα τα μέτωπα του οικοπέδου και η ομαλή σύνδεση της αγοράς με το δημόσιο χώρο της πόλης.

  • Ο επαναπροσδιορισμός του λειτουργικού προγράμματος προς ένα ευέλικτο, διαδραστικό μοντέλο καθημερινής χρήσης, που υπερβαίνει τη στενή έννοια της εμπορικής πράξης.

  • Η ενσωμάτωση της πρότασης στο υφιστάμενο αστικό περιβάλλον, με επιλογές υλικών και χωρικών λύσεων που προάγουν τη βιωσιμότητα, την ασφάλεια και την συσχέτιση με το τοπικό κλίμα.

Η γεωμετρία του στεγάστρου συνιστά την κυρίαρχη μορφολογική χειρονομία της πρότασης. Ακολουθώντας τη γεωμετρία του οικοπέδου, το στέγαστρο αναπτύσσεται σε διάταξη τύπου L, προσαρμοζόμενο στις υψομετρικές κλίσεις στο πίσω τμήμα του και ταυτόχρονα διαμορφώνοντας, στο εμπρόσθιο μέτωπο, ένα ενιαίο πλάτωμα που λειτουργεί ως φυσική προέκταση του δημόσιου χώρου και πυκνώνει την κεντρική ζώνη κοινωνικών συναθροίσεων. Αναγόμενο σε καθαρή γραμμική κατασκευή με ρυθμικές επαναλήψεις, τείνει να δημιουργεί την αίσθηση μιας ελαφριάς αστικής επικάλυψης. Μέσα από τις διατρήσεις και τις εναλλαγές πλήρους και κενού κατά μήκος της στέγης, επιτυγχάνεται η ελεγχόμενη διείσδυση φυσικού φωτός και η οπτική σύνδεση με το περιβάλλον. Η στοχευμένη τοποθέτηση αυτών των ανοιγμάτων δημιουργεί κάδρα προς το τοπίο και ταυτόχρονα εξασφαλίζει σημειακό φωτισμό για τα προϊόντα της αγοράς, ενισχύοντας, όπου απαιτείται, τον ανοιχτό και ημιυπαίθριο χαρακτήρα της αγοράς.

Η δομή του στεγάστρου συνδυάζει μεταλλικούς φορείς και στοιχεία σύνθετης επικολλητής ξυλείας (CLT), ενώ η επικάλυψη από ZINC παραπέμπει στο παραδοσιακό τσίγκινο στέγαστρο. Οι υψομετρικές διαφορές αντιμετωπίζονται με στοχευμένες κινήσεις: ένας κατακόρυφος άξονας κίνησης στην άνω στάθμη, μια υπαίθρια σκάλα από την οδό Τσιρογιάννη, μια φαρδιά ράμπα ως επέκταση της οδού Ιατρίδου και μια διαμόρφωση ενός κεντρικού πλατώματος που συνδέεται με τον νέο πεζόδρομο της Αγίας Μαρίνας.

Η λειτουργική οργάνωση στηρίζεται σε ελεύθερη κάτοψη: στο ισόγειο βρίσκονται οι μόνιμοι παραγωγοί, νησίδες εστίασης και οι προσωρινοί πάγκοι, δημιουργώντας μια ευέλικτη και πολυαισθητηριακή εμπειρία για τους επισκέπτες. Ο όροφος φιλοξενεί ελεύθερους πάγκους και καθιστικούς χώρους, ενώ στο υπόγειο προβλέπονται θέσεις στάθμευσης και βοηθητικές υποδομές.

Στις άκρες των δύο σκελών του κτιρίου, σχεδιάζονται δύο μεγάλοι τοίχοι, μέσα στους οποίους χωνεύονται ισόποσα έξι μεγάλες, ελαφριές υπερμεγέθεις συρόμενες πόρτες. Κατά την υποχώρηση τους τα εσωτερικά μέτωπα της αγοράς αναδιαμορφώνονται αποκτώντας μια αίσθηση απρόσκοπτης συνέχειας, όπου ξεθωριάζουν τα όρια ανάμεσα στο μέσα και το έξω. Στην αγορά έχουν επιλεγεί κατά βάση απλά οικοδομικά υλικά (τσιμεντότουβλα, ανεπίχριστο σκυρόδεμα, κοτετσόσυρμα, σταθεροποιημένο χώμα, θραπιναριστό σκυρόδεμα, CLT και zinc.

Έργο: Νέα Δημοτική αγορά Αγίας Μαρίνας Ιωαννίνων 2ο Βραβείο | Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός

Επιφάνεια: 3.500τ.μ. Ημερομηνία: 2025 Αρχιτέκτονας: Χάρης Τσίτσικας Φοιτητής Αρχιτεκτονικής: Πάνος Νάτσικας

Next
Next

abaton